بررسی جایگاه تحقیق و توسعه در کسب کار
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

بررسی جایگاه تحقیق و توسعه در کسب کار

تحقیق و توسعه در گسترش و موفقیت یک کسب و کار نقش بسیار مهم و ارزشمندی را ایفا می‌کند. شرکت‌های بزرگ هر ساله بودجه بزرگی را برای تحقیق و توسعه شرکت‌شان هزینه می‌کنند و جالب است بدانید که این هزینه بسیار زودتر از آن‌چه که فکر می‌کنید به آن‌ها برمی‌گردد. به‌عبارت دیگر زمانی‌که یک شرکت یا به‌عبارت کلی یک کسب و کار به تحقیق و توسعه در شرکتش اهمیت می‌دهد  به زودی شاهد افزایش چشم‌گیر فروش خود می‌شود.

شرکت‌های بزرگ در هر حوزه به خوبی می‌دانند زمانی به موفقیت پایداری می‌رسند که بتوانند به‌صورت دائم تحقیقات خود را گسترش دهند و نتایج تحقیقات را بر روی محصول و خدمات‌شان اعمال کنند. این کار باعث می‌شود تا شرکت‌ها بتوانند به مرور زمان کیفیت خدمات و محصولات‌شان را بهبود ببخشند.

اگر می‌خواهید با روند اصولی تحقیقات و توسعه آشنایی پیدا کنید می‌توانید از این مطلب استفاده کنید تا اهمیت تحقیقات و توسعه در کسب و کار را بفهیمد. شرکت‌های بزرگ فناوری و تکنولوژی اهمیت بیش‌تری برای تحقیقات و توسعه قائل هستند چراکه این شرکت‌ها با جدیدترین علوم روز کار می‌کنند و حتی مزیت رقابتی بعضی از آن‌ها نوآوری است.

نوآوری در یک شرکت زمانی شکوفا می‌شود که همه افراد حاضر در آن شرکت به‌دنبال خلق ارزش‌های جدیدی باشند و این موضوع در تیم آن کسب و کار نهادینه شده باشد.

تحقیق و توسعه برای چه کسب و کاری مناسب است؟

البته شاید از خودتان بپرسید که آیا تحقیق و توسعه در کسب و کارهای کوچک هم فایده‌ای دارد و یا اساسا برای شرکت‌های بزرگ مفید است؟!

در پاسخ به این سوال باید بدانید که تحقیقات و توسعه در هر شرکت کوچک و بزرگی می‌تواند برای جلب رضایت مشتری و همچنین پیشرفت خدمات و محصولات مفید باشد. اما باید بدانید که تحقیق و توسعه مناسب هر شرکت چیست و شما از کدام‌یک از روش‌های تحقیقات و توسعه در شرکت‌تان استفاده کنید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید.

ممکن است در یک کارگاه کوچک خیاطی، تحقیقات و توسعه به این شکل صورت بگیرد که مدیر آن کارگاه تحقیقاتی را برای کم کردن هزینه تعمیر چرخ‌های خیاطی بپردازد. اما در شرکت‌های بزرگ موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و شرکت‌ها برای ماندن در رقابت مجبورند بخش عظیمی از درآمدشان را به شکل مستقیم برای تحقیقات و توسعه هزینه کنند.

برای مثال شرکت اپل در سال ۲۰۱۶ پس از آن‌که نقدهایی به دوربین تلفن‌های همراهش وارد شد یک تیم ۵۰۰ نفره تشکلیل داد و از آن‌ها خواست تا هر کدام از قابلیت‌های دوربین آیفون‌ها را بررسی کنند و نقاط ضعف آن‌ها شناسایی کنند. این کار باعث شد تا به مرور زمان مشکلات نوردهی، زوم اپتیکال، تغییر دریچه فوکوس و بسیاری از موارد دیگر بهبود پیدا کند.

البته همان‌طور که متوجه شده‌اید تحقیق و توسعه موضوعی زمان‌بر است و شما نمی‌توانید در عرض یک ماه به کمک تحقیقات و توسعه فروش شرکت یا سازمان خود را افزایش دهید. اما اگر روش‌های مطرح شده در این مقاله را به شکل کامل انجام دهید می‌توان مطمئن بود که به‌زودی فروش شما افزایش پیدا می‌کند و وضعیت کسب و کار شما بهبود پیدا می‌کند. همچنین شما برای این‌که بتوانید فروش بیش‌تری را تجربه کنید می‌توانید مقاله چرا فروش ندارم دکتر ویز را مطالعه کنید.

تحقیق و توسعه حرفه ای چقدر طول می‌کشد؟

حالا که بحث از زمان نتیجه دادن تحقیق و توسعه شد بهتر است این نکته را هم متذکر شویم که زمان نتیجه دادن تحقیقات و توسعه در کسب و کارهای مختلف یکسان نیست و ممکن است این تحقیقات برای یک کسب و کاری در شش ماه نتیجه بدهد و برای یک کسب و کار دیگر شش سال.

اگر به حوزه تکنولوژی علاقه‌مند باشید احتمالا می‌دانید که دانشمندان در حال آزمایش‌هایی برای افزایش طول عمر باتری‌های گجت‌های مختلف هستند اما زمانی‌که از تاریخ اجرای آن‌ها سوال می‌شود معمولا چندین سال دیگر را زمان اجرای این طرح می‌دانند.

این موضوع نشان می‌دهد که تحقیق و توسعه در بعضی از کسب و کارها ممکن است به زودی پاسخ ندهد و یا حتی ممکن است شکست بخورد. شکست ایده‌ها و برنامه‌های تیم تحقیقات و توسعه موضوعی کاملا رایج است و نباید بدین خاطر به تیم تحقیقات شرکت یا سازمان خود خرده بگیرید.

معمولا همه تیم‌های تحقیق و توسعه بر روی موضوعاتی تحقیق می‌کنند که وضعیت مشخصی ندارند و برای همین درصد موفقیت ایده‌هایی که در این تیم‌ها مطرح می‌شود عدد کمی است.

در این قسمت ممکن است برای شما سوال شده باشد که پس وقتی احتمال موفقیت یک ایده در تیم‌های تحقیقات و توسعه بسیار کم است پس چرا تا این اندازه به این موضوع اهمیت داده می‌شود؟ در حقیقت شرکت‌های بزرگ هر ساله چند صد تیم تحقیق و توسعه را در قسمت‌های مختلف کسب و کارشان به‌کار می‌گیرند تا بتوانند بهترین تغییرات را بر روی محصولات خود اعمال کنند.

با توجه به این که تعداد ایده‌ها و موضوعات بسیار زیاد است معمولا مشتریان و مخاطبان فقط از مواردی که به موفقیت رسیده مطلع می‌شوند.

در همین راستا شاید برای شما جالب باشد که بدانید که شرکت گوگل دارای یک وب‌سایتی با نام قبرستان گوگل است و تمامی استارت‌آپ‌ها و ایده‌های شکست‌خورده حاصل از این تیم‌های تحقیق و توسعه را در آن معرفی کرده است و اطلاعات جالبی در مورد آن ها داده است.

پس تا این‌جای کار دانستیم که نتایج تحقیقات و توسعه قرار نیست همیشه به موفقیت برسد و ممکن در بسیاری از موارد با شکست مواجه شود. اما در ادامه مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم که از کجا بدانیم که کدام روش تحقیقات و توسعه برای شرکت و سازمان ما مناسب است و کدام روش مناسب نیست.

 

روش‌ ها و مراحل تحقیق و توسعه حرفه ای­­

برای این‌که بدانید چه روشی از تحقیق و توسعه برای شما مناسب است و چه روشی مناسب نیست نیاز به مشورت با افراد خبره‌ای دارید که در این حوزه فعالیت کرده‌اند و تجربه مناسبی دارند. شما می‌توانید به کمک مشاور کسب و کار دکتر ویز مراحل تحقیقات و توسعه کسب و کارتان را بررسی کنید.

البته روش‌های تحقیق و توسعه برای هر شرکت و هر کسب و کاری متفاوت است و ما نمی‌توانیم برای همه کسب و کارها یک روش مشخص بیان کنیم اما چیزی که مشخص است این است که روش‌های تحقیقات و توسعه باید در چهارچوب اهداف شرکت باشد و کاملا با هدف‌های سازمان هم‌خوانی داشته باشد.

در غیر این‌صورت تحقیقات و توسعه نه‌تنها به کسب و کار کمک نمی‌کند بلکه باعث می‌شود سازمان ضررهای مالی زیادی را تجربه کند. واحد تحقیق و توسعه یا Research and Development از سال ۱۹۶۰ کمک‌های شایانی را به کسب‌ و کارها و شرکت‌های بزرگ آمریکایی کرده است. البته روش‌های تحقیقات و توسعه در سال‌های اخیر تغییرات زیادی هم داشته است.

بعد از مشخص شدن روش‌های تحقیقات و توسعه در سازمان‌ها، در بیش‌تر سازمان‌ها یک واحد مجزا با نام واحد تحقیقات و توسعه شکل گرفت. واحد تحقیقات و توسعه در ذهن مدیران کسب و کارهای مختلف با مفهوم نوآوری عجین بوده است.

مراحل تحقیق و توسعه ۳ مورد است.

  • تحقیق پایه
  • تحقیق کابردی
  • توسعه

در ادامه مطلب به بررسی هر کدام از این ۳ مورد می‌پردازیم. دقت داشته باشید که اگر می‌خواهید تحقیق و توسعه را به شکل اصولی و درست انجام دهید باید تمامی این ۳ مرحله را به‌خوبی انجام دهید. انجام یک یا دو مرحله از موارد زیر هیچ تغییری در میزان فروش ندارد و حتما باید همه موارد را برای اثربخشی آن انجام دهید.

تحقیقات پایه

هدف از انجام تحقیقات پایه افزایش دانش یا درک از یک موضوع مشخص است اما هیچ گونه کابرد خاصی برای آن در نظر نداریم. به‌عبارت دیگر می توان گفت تحقیقاتی که دست‌آورهای اقتصادی و تجاری کوتاه مدتی برای آن در نظر گرفته نشدع است.

تحیقیقات کابردی

در این قسمت ابتدا یک نیاز مشخص و واضح در ذهن‌مان داریم و می‌خواهیم راه‌ حل‌های برطرف کردن آن نیاز را بررسی کنیم و ببینیم که آیا می‌توان با دانش و هزینه مشخص آن نیاز را برطرف کرد یا خیر؟

توسعه

در این مرحله بر روی پیاده‌سازی نتایج تحقیقات‌مان متمرکز هستیم و باید در نظر داشته باشیم که این مرحله بسیار خاص و حساس است چراکه کاملا اجرایی است. در مراحل قبل بیش‌تر به تولید علم می‌پرداختیم اما در این مرحله عملا با کارهای اجرایی روبه‌رو هستیم.

مزایای تحقیق و توسعه

تحقیق و توسعه برای تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگ مزایای زیادی دارد که البته این مزایا برای هر کسب و کاری فرق می‌کند و بسته به نوع کسب و کار ممکن است مزایا کم یا زیاد شوند.

اما نکته‌ای که مشخص است آن است که طبق تحقیقات معتبر انجام شده بیش‌تر شرکت‌هایی که در برنامه سالانه خود قسمتی را برای تحقیقات و توسعه کسب و کارشان در نظر گرفته‌اند به رشد بسیار بیش‌تری در مقایسه با کسب و کارهای مشابه‌شان رسیده‌اند.

این رشد ناشی از رضایت‌مندی مشتریان و کاربران است و به هیچ عنوان به‌صورت اتفاقی حاصل نشده است. اگر می‌خواهید درکسب و کار شخصی‌تان رشد کنید و کسب و کارتان را گسترش دهید یکی از بهترین راه‌ها انجام تحقیق و توسعه است. ممکن است هزینه تحقیقات برای شرکت شما کمی سنگین باشد اما بهتر است در نظر داشته باشید که درصورت درست خرج شدن، این هزینه به زودی به شما بازخواهد گشت.

اگر می‌خواهید در کسب و کارتان موفق باشید بهتر است با تیم دکتر ویز مشورت کنید تا شما را برای تحقیقات و توسعه اصولی شرکت‌تان آموزش دهند. همچنین برای توسعه کسب و کارتان می‌توانید مقاله توسعه کسب و کاردکتر ویزرا هم مطالعه کنید که می‌تواند برای شما بسیار جذاب و خواندنی باشد.

دقت داشته باشید که تحقیق و توسعه در شرکت‌ شما باید به شکل پیوسته باشد و اگر قرار است برای این موضوع هزینه صرف کنید می‌توانید با یک برنامه‌ریزی منظم بودجه مشخصی را برای آن صرف کنید.

زیاد هزینه کردن برای تحقیقات و توسعه می‌تواند باعث هدررفت سرمایه شرکت شما باشد و در ابتدای مسیر تحقیق و توسعه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که هزینه‌ی زیادی را برای این کار مشخص کنید.

معمولا شرکت‌های کوچک و نوپا سعی می‌کنند واحد تحقیق و توسعه را در شرکت خود داشته باشند اما هزینه‌های آن را بسیار کم مشخص می‌کنند تا آسیبی به سرمایه‌ شرکت وارد نشود.

برای بهتر نتیجه دادن تحقیق و توسعه در شرکت‌تان توصیه می‌کنیم زمان‌های مشخصی را برای بررسی این واحد اختصاص دهید و تارگت‌های بعدی را مشخص کنید.

این کار باعث می‌شود تا هم زمان رسیدن به اهداف شما سریع‌تر شود و هم بتوانید از ورود به حاشیه‌های موجود در حوزه‌های کسب و کارتان جلوگیری کنید. البته از طرفی این کار باعث می‌شود تا بتوانید کنترل و مدیریت برای هزینه‌های شرکت داشته باشید.

جمع بندی

تحقیق و توسعه موضوعی است که می‌تواند هر کسب و کاری را به موفقیت برساند. اما متاسفانه بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ در این مسیر گمراه می‌شوند. مشخص کردن بودجه و هدف سازمان از راه‌اندازی واحد تحقیق و توسعه کمک می‌کند تا به شکل واضح‌تری بتوانید این واحد را کنترل کنید.

بهتر است برای این کار از افرادی کمک بگیرید که در این حوزه فعالیت دارند. اگر از فرد متخصصی در این حوزه استفاده نکنید ممکن است دیر یا زود ضررهای زیادی به محصول یا خدمات شرکت شما وارد شود که بعضی از آن‌ها غیرقابل جبران است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 18 آذر 1402برچسب:,
ارسال توسط پول دوست